maandag 17 oktober 2011

WONDERDIEET OF WONDERPIL?

door: Suzan Otten-Pablos

Groot nieuws. Zestig procent van de kinderen met ADHD hoeft geen symptoomonderdrukkende pillen meer te slikken. Door het wonderdieet van Lidy Pelsser te volgen wordt de oorzaak van ADHD weggenomen en bijkomende stoornissen en lichamelijke klachten zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dit klinkt voor veel ouders natuurlijk als muziek in de oren.

Om deze reden ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig geworden naar dit revolutionaire verhaal.
Ik zit dus bij de ADHD netwerkmeeting tijdens de lezing van Pelsser op het puntje van mijn stoel. Graag wil ik mij door Pelsser laten overtuigen.

Dat voeding invloed heeft op het gedrag van kinderen met ADHD geloof ik onmiddellijk. Als zoonlief stiekem chocola heeft gegeten als ontbijt stuitert hij totdat het weer bedtijd is. Maar volgens Pelsser hebben alledaagse voedingsmiddelen meer invloed dan suiker en kleurstoffen en veroorzaken zij meestal ADHD.

De samenstelling van het wonderdieet is voor ieder kind anders, maar heeft als basis vaak rijst, lam, sla, peer, maïs en water. Omdat er veel voedingsmiddelen worden weggelaten uit de voeding is het een eliminatiedieet. Het dieet wordt een paar weken gevolgd. Als het gedrag verbetert door het dieet kan een kind meedoen aan het vervolgonderzoek.

Een veelbelovend verhaal. Met deze informatie neem ik plaats in het publiek. Maar het verhaal komt op mij toch een beetje magertjes over en binnen een kwartier maakt mijn interesse helaas plaats voor verbazing. Ik probeer mij voor te stellen hoe het dieet bij mijn kinderen zal werken. Peer voor zoon en maïs voor dochter. Dat zal wat worden. Zoon lust helemaal geen peer en dochter geen maïs. Maar volgens Pelsser zijn de ouders de baas, punt uit.

Geen handige opmerking van Pelsser. Aan de ouders van kinderen met ADHD hoef ik natuurlijk niet uit te leggen dat deze middeleeuwse theorie in de dagelijkse praktijk niet zo werkt, als je dat al zou willen. Erger vind ik het dat Pelsser het woord motivatie wel heel vaak laat vallen. Kinderen en ouders kunnen namelijk alleen meedoen met het dieet als zij gemotiveerd zijn. Door middel van een telefonisch kruisverhoor zal door Pelsser de motivatie worden vastgesteld.

Pelsser lijkt niet te begrijpen dat mensen met ADHD vaak juist heel gemotiveerd zijn, maar dat de beperkingen gewoonweg bepaalde zaken verstoren. Er is namelijk bijna nooit sprake van onwil, maar meestal wel van onmacht. Daarom maakt Pelsser me eigenlijk best een beetje boos met haar opmerking dat sommige ouders hun kinderen niet kunnen opvoeden. Ze lijkt voorbij te gaan aan de erfelijkheidsfactor van ADHD. Ouders van kinderen met ADHD hebben het namelijk vaak zelf ook. Het gebrek aan structuur in deze gezinnen komt door de ADHD en heeft niets te maken met gebrek aan motivatie. Daarbij zijn het juist super getalenteerde opvoeders.

Terug naar het dieet. Het is nogal een kostbaar plaatje. Reken je dus niet rijk door te denken dat het doen van minder boodschappen, omdat je kind veel minder eet, je geld zal besparen. Om mee te doen aan het onderzoek betaal je namelijk een forse eigen bijdrage. Dit is inclusief receptenboekje, dat dan weer wel. De prijzen voor de vervolgconsulten zijn ook niet mals. Ik kan het mis hebben, maar mijn gevoel zegt mij dat er hier ook wel degelijk een commercieel addertje onder het groene gras zit.

Het dieet zal voor sommige kinderen zeker een gezond alternatief zijn, dat staat voor mij niet ter discussie. De stelligheid van Pelsser in de media wel, omdat ik niet de indruk krijg dat Pelsser echt begrijpt hoe de ADHD-vork in de steel zit. De berichten in de media moeten ouders helpen om goede en doordachte keuzes te maken en niet worden gebruikt voor het aantonen van het eigen gelijk.

Mocht je na het lezen van deze column besluiten om je kind mee te laten doen aan het wonderdieet, dat kan. Er is alleen wel een klein minpuntje. De wachttijd is momenteel een jaar. Verlies in dat jaar vooral niet het belang van je kind uit het oog. Er bestaat namelijk ook nog altijd een wonderpil.

17-10-2011
http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx?id=481&idn=70

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in Bol.com