woensdag 30 november 2011

Opvoedwijzer ADD en ADHD


Er zijn boekenkasten vol geschreven over aandachtsproblemen bij kinderen. Helaas gaan veel boeken vooral in op wat er allemaal misgaat en worden ADD en ADHD alleen als iets negatiefs gezien. Opvoedwijzer ADD en ADHD is anders. In dit positieve boek stellen Edward Hallowell en Peter Jensen dat er tegenover elk negatief aspect van ADD-gedrag een positieve kracht staat: doorzetting in plaats van koppigheid, creatief versus impulsief, en enthousiast in plaats van opdringerig. Door op deze sterke punten te focussen, kunt u uw kind helpen om het beste uit zichzelf te halen.

In Opvoedwijzer ADD en ADHD laten Hallowell en Jensen zien hoe ouders en onderwijzers dat in de dagelijkse praktijk thuis en op school kunnen doen. Aan de hand van ontroerende voorbeelden en onderbouwd door recent wetenschappelijk onderzoek wordt duidelijk hoe onvoorwaardelijke liefde en vertrouwen kinderen een solide basis kunnen bieden. En hoe kinderen met behulp van de cyclus van uitmuntendheid in 5 stappen een sterker zelf- en sociaal bewustzijn kunnen ontwikkelen.

Opvoedwijzer ADD en ADHD is een bijzonder boek: elke bladzijde weerspiegelt de compassie en kennis van twee internationaal gerespecteerde psychiaters die zelf ook lijden aan ADD.

´Verplichte kost voor iedereen die graag het beste uit zijn kind wil halen, dit prachtig geschreven en grensverleggende boek, dwingt je om anders naar kinderen met ADD te kijken en hun talenten te zien die vaak overschaduwd worden door frustratie en hoofdpijn.´ John Ratey, co-auteur van Driven to distraction

´Dit is precies wat er miste in het veld van ADD en ADHD´. Ken Duckworth, medisch directeur NAMI


De opvoedgids van twee bestsellerauteurs op het gebied van ADD en ADHD


NBD|Biblion recensie
De auteurs hebben als psycholoog respectievelijk psychiater vanuit hun praktijk en studie aandacht besteed aan de vaak negatieve beschrijvingen van kinderen met ADD en ADHD.

In hun boek geven ze daarom talrijke adviezen om op een positievere manier te kijken naar betrokken kinderen: doorzettingsvermogen, creativiteit en enthousiasme worden vaak niet of onvoldoende opgemerkt en gebruikt in de benadering van deze kinderen. Hen positief benaderen werkt veel beter dan steeds maar negatieve feedback geven.

De auteurs presenteren een 'cyclus van uitmuntendheid' in vijf stappen om de kinderen een sterker zelf- en sociaal bewustzijn te geven.

Een praktisch boek voor ouders en onderwijzers met ontroerende voorbeelden.

1 opmerking:

  1. Ik heb zelf de diagnose ADHD en ik ben een tijd lang depressief geweest vanwege alle negatieve benadringen....Totdat ik ontdekte dat ADHD helemaal geen ziekte of stoornis is. Creativitiet, spontaniteit en aanleg voor hyperfocus zijn enkel voorbeelden van positieve kanten die bij ADHD horen. (is ook wetenschappelijk bewezen, zie daarvoor mijn site: creatievechaoot. wordpress. en dan .com).

    ADHD gedrag ofwel miscommunicatie, mensen die last van mij hadden en mijn miderwaardigheidscomplex wat daar weer door veroorzaakt werdt, had allemaal te maken met hoe mijn omegving met mij omging en met de wisselwerking tussen mij en de omgeving. Ook had een hoop daarvan te maken met traumas van vroeger en met mijn opvoeding. Door meer wederzijds begrip te creeren (en dus niet van een kant mij dwingen iemand te zijn wie ik niet ben) werden een hoop problemen opgelost.

    Door mensen bewust te maken van mijn talenten en door een positieve focus werd mijn leven inneens erg kleurrijk! Ik ben blij dat ik nu gelukkig ben, mezelf kan zijn en niet onderdrukt hoef te worden met medicatie waarvan je pshychotisch kan worden.

    Ik geloof nu niet meer in ADHD als ziekte of stoornis. Ik zie het als diversiteit! Misschien zijn er bij sommige mensen met ADHD wel zogenoemde afwijkingen in de hersenen gevonden, maar dat bewijst niet dat, dat ook per definitie een deffect is. Het kan ook juist de oorzaak zijn van bepaalde talenten...

    Positief denken is voor mij jezelf niet zien als ziek of gestoord, maar als een deel van de interessante verschillen tussen mensen!

    tips:

    creatievechaoot. wordpress. com

    Thom Hartmann


    het boek van psycholoog Thomas Armstrong -Neurodiversity: Discovering the Extraordinary Gifts of Autism, ADHD, Dyslexia, and Other Brain Differences.

    BeantwoordenVerwijderen

Zoeken in Bol.com